Intervju med Com Hems tv-chef Patrick Danckwardt

Hur ser framtidens tv-tittande ut egentligen? Kollar någon på basutbuds-tv nu för tiden?

– Det man tittar på är i grund och botten ganska mycket detsamma som man alltid tittat på som film, sport, serier och barnprogram. Hur man tittar på det har förändrats ganska mycket och kommer naturligtvis att fortsätta förändras. Även vilka sporter och vilken typ av serier kommer så klart att ändras över tid, men genrerna kommer sannolikt bestå i mångt och mycket.

– Att förändringen i beteende sker är väldigt naturligt. Värdet av att se sport och nyheter precis när de händer är enormt och där spelar den vanliga live-upplevelsen en allt större roll då få andra saker i vardagen skapar den typen av events och konversationer. Annat innehåll som filmer och serier har ett betydligt högre värde att se när man själv vill se dem. Det är självklart att man som kund inte ser live som en lika viktig aspekt av filmer och serier. Därför behöver vi se till att den tv-upplevelse vi har ger kunden bästa möjliga förutsättningar för att se sitt innehåll på det sätt som ger maximalt värde. Kort sagt, vi måste därför ge kunderna ett gränssnitt som blandar live och som inte är live på ett smart och lättillgängligt sätt.

Vad händer just nu med Com Hem Play? Vad kommer vi att kunna vänta oss i framtiden?

– Com Hem play var länge en supportfunktion till vårt tv-utbud via boxarna. Vi ser nu att Com Hem play mer rör sig mot att vara det som definierar tv-produkten och upplevelsen. Över tid kommer kunderna inte att se på tv som en tv-box, även om många även i fortsättningen kommer att ha en hemma. I stället kommer de välja enheter som man enklast navigerar och konsumerar på. Com Hem play och möjligheten att se sitt innehåll på vilken skärm man önskar ingår nu i alla våra abonnemang. Det ger också kunderna möjlighet till att se program som man missat eller de kanaler som inte ens längre har en ”linjär” uppspelningsplats i tv-tablån, t.ex. Cirkus.

Vad för annan teknologisk utveckling kommer vi att märka av de kommande åren inom tv-området?

– Det pratas en hel del om 4K eller Ultra HD. Det är inte den stora revolution som HD var jämfört med SD (standardupplösning), men det är absolut allt ett steg framåt. Men man ska inte glömma bort att för många är deras dagliga uppfattning av tv fortfarande är analog-tv helt utan interaktion, uppkopplade boxar med omstartsfunktioner och möjlighet att hyra filmer. Samtidigt har i dag 38 procent av Com Hems kunder köpt ett TiVo-abonnemang med mer avancerade funktioner. Så kundernas efterfrågan och behov varierar ganska mycket.

– Jag tror också att VR (virtual reality) också kommer att hitta sin nisch, sannolikt för motorsport, e-sport och konserter. Personligen hoppas jag mycket på att få se smarta VR-implementationer och kanske till och med holografisk-tv inom några år. När vi tar steget till att kunna ha en komplett holografisk konsert eller fotbollsmatch hemma på soffbordet, då kan vi verkligen prata om framtids-tv.